Zajęcia w domu - inspiracje cz. 10

Propozycje dla 3-latków

 

1. Tekst wiersza D. Gellner pt. "Kolorowe miasteczko" i pytania do niego:

"Kolorowe miasteczko"

Nad kolorową rzeczką
jest kolorowe miasteczko.
Domy są w nim zielone,
a dachy ciemnoczerwone.(…)

Gdzie znajdowało się kolorowe miasteczko? Jakie kolory w kolorowym miasteczku miały domy i dachy? (…)

  2. Dom z figur geometrycznych- rozkładacie Państwo przed dzieckiem pięć domków zbudowanych z figur geometrycznych, następnie zadajecie Państwo dziecku pytanie: Ile jest domków? Ile jest dachów we wszystkich domkach? Ile jest okien we wszystkich domkach? Ile jest drzwi we wszystkich domkach? Jakiego kształtu są okna, drzwi, dach?

3. Zabawa "Dokończ zdania..."- Rodzic mówi początek zdania, a zadaniem dziecka jest jego dokończenie: Miejscowość w której mieszkam to.....Mieszkam w..... przy ulicy.....

4. "Spacer krętą uliczką" (do tej zabawy potrzebna będzie apaszka, szalik itp.)- zabawa ruchowa kształtująca orientację przestrzenną u dziecka z naciskiem na rozpoznawanie prawej i lewej strony. Zawiązujecie Państwo oczy dziecka, a sami będziecie jego przewodnikiem. Rodzic trzymając dziecko za rękę podaje określenia kierunku, np.: 2 kroki prosto, 3 w prawo, 5 prosto, 4 w lewo itd., zadaniem przewodnika, czyli Rodzica jest przeprowadzenie dziecka „krętą uliczką” z jednego pomieszczenia do drugiego.
  

 

Propozycje dla 4-latków

 

1. Zabawy na świeżym powietrzu:

Poszukiwanie skarbów – kierunki, orientacja w przestrzeni:

Na dworze w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Rodzic kieruje dziecko tak aby doszło do celu: „Zrób 3 podskoki, idź 5 kroków do przodu, zrób obrót, skocz jak żabka 4 razy, stań, idź w prawo, omiń pachołek z lewej strony, przejdź dołem, górą”.

Celność:

Ustawiamy na środku placu pustą butelkę plastikową, puszki, kubeczki plastikowe (na początek jedną, z czasem można ustawić więcej). Metr od nich rysujemy linię, na której stają rzucające dzieci. Każde dziecko otrzymuje małą piłkę, którą stara się trafić w butelki, puszki. (…)

2. Zabawa skojarzenia.

Zacznij zabawę, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę („morze”, „piasek”, „babki”...).

3. Piosenka: „Pali się”

https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM       

4. Wiersz:”Strażak to bohater”

Gwałtu, rety, co się dzieje?
Ogień płonie w lesie,
A wiatr silny przy tym wieje
I zniszczenie, i dym niesie.
Co tu robić? kogo wołać?
Straż pożarna wnet przybywa,
Gdy do ognia ugaszenia
ktoś pomocy głośno wzywa.(…)

 

5. Rozmowa z dziećmi o zawodzie strażaka – przypomnienie numerów alarmowych 998 i 112

6. Karty pracy – plik pdf – w załączniku

 

Propozycje dla 5-latków

 

Drogie Dzieci:

1. Posłuchajcie i poruszajcie się do rytmu piosenki Majki Jeżowskiej "Moje miasto":

https://www.youtube.com/watch?v=z29ZIUHAUdY  Opowiedzcie Rodzicom o czym mówi tekst piosenki.

2. Następnie opowiedzcie o różnicach między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem. Jakie jest? Małe miasteczko (wieś), Duże miasto

Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mniej hałasu…(małe miasteczko/wieś); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób(duże miasto).

3. Spacer po swojej miejscowości, osiedlu- Zaproście swoich bliskich na spacer.

Zadaniem dzieci na spacerze jest:

oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,

zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,

zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,

poznawanie nazw mijanych ulic,

przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.

4. Wykonajcie pracę plastyczną; plakat, makietę lub rysunek przedstawiającą okolicę w której mieszkacie. Nie zapomnijcie narysować swoich ulubionych miejsc z najbliższej okolicy. (wzory w załączniku źródło: www.pracaplastyczna.pl).

 

Poszerzone treści, udostępniają Państwu nauczyciele poszczególnych grup, poprzez wiadomości e-mail.