Zajęcia w domu - inspiracje cz. 3

Propozycje dla 3-latków

Wierszyk:

Gdy tylko w domu zjem pyszne śniadanie ,przychodzi mi do głowy takie pytanie:
Ile mam palców u nóg ,rąk?

Który teraz mamy rok?

Ile łatek ma krowa ?

Z ilu pomidorów jest pomidorowa?
Ile świeczek mam na torcie ?

Ilu graczy jest na korcie?
Liczę i liczę przez czas cały i dostrzegam ,jaki ten świat jest wspaniały!”

 

Zabawy matematyczne:

  • Na rolki po papierze toaletowym( lub np.plastikowe kubeczki)naklejamy cyfry 0-6. Dziecko otrzymuje garść patyczków, zapałek itp. Zadaniem jest włożenie odpowiednią ilość elementów do każdego powstałego z rolki kubeczka(zgodnie z cyfra widniejąca na karteczce).
  • Na kartce rysujemy duży kwiat, piszemy w nim rozrzucone losowo cyfry(od 1 do 6,z powtórzeniami).Dziecko rzuca kostką ,a następnie znajduje i zaznacza cyfrę, którą pokazuje wyrzucona liczba oczek.
  • "Co zmieniło miejsce?"-ustawiamy przed dzieckiem kilka przedmiotów /obrazków, dziecko zamyka oczy ,a my zmieniamy ich kolejność (najpierw 2 rzeczy, później można więcej).Dziecko otwiera oczy i mówi ,co zmieniło miejsce.

Podobna, łatwiejsza zabawa:

  • "Czego brakuje?"-segregowanie zabawek wg wybranych cech ,np. lalki-samochody-klocki, itp. Lub wg wielkości ,odkładanie zgromadzonych przedmiotów (z różnych pomieszczeń w domu)na ich miejsce.
  • Rysowanie palcem po plecach lub dłoni dziecka np. .prostych cyfr ( od 1 do 6), kształtów( koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt),a zadaniem dziecka jest odgadnąć "co to".
  • Marsz pod dyktando"-dziecko zamienia się w robota i porusza się tylko na słowa rodzica, wg jego poleceń (np." Idź do przodu 2 krok i, obróć się w bok ,zrób w przód 4 kroki..."itp. Dobre ćwiczenie na rozróżnianie stron ciała - lewej i prawej.

Ćwiczenia gimnastyczne:

„Chodzenie”

Rodzic recytuje kolejne zwrotki wiersza, a dziecko ilustruje ruchem sposób poruszania się bohaterów wiersza:

"Sunie wąż, sunie. Chodzić nie umie. Bo choćby chciał, to nie ma nóg. – czołganie się na brzuchu.

Za to stonoga na swych stu nogach w ziemi zbudować chce, ze sto dróg. – chodzenie na stopach i dłoniach.

Na jednej nodze sunie po drodze ślimak z chałupką swoją na plecach. – podskoki na jednej nodze.

Rak jak to rak chodzić chce wspak. I swoją modę wszystkim poleca. – chodzenie do tyłu .

A ja powiem wam, że dwie nogi mam! Bo każdy ma tyle nóg by bez kłopotu ruszać się mógł!" – podskoki z nogi na nogę.

 

(B. Szelągowska)

 

„Już potrafię”

 Rodzic prosi, by dziecko naśladowało jego ruchy:

  • staje wyprostowany
  • wyciąga obie ręce do sufitu
  • wyciąga obie ręce w bok
  • wyciąga obie ręce przed siebie
  • dotyka stóp czubkami palców dłoni
  • dotyka lewą dłonią prawego kolana
  •  dotyka prawą dłonią lewego kolana
  • z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa.

 

 Karty pracy (załączniki) ,dzięki którym przedszkolak będzie rozwijał spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia,  kreatywność,  utrwalenie liczenia w poznanych zakresach , a także wiele innych cech i umiejętności.

 

Propozycje dla 4-latków

 

Zabawy z rytmiki - wystukujemy rączkami rytmy tak jak to pokazują dzieci i panie:

1.BIM BAM 

https://www.youtube.com/watch?v=U7Bcg8GgfsA&list=PLyGbps1joVmDPmgxsKLJvg...

 2 .  KOKOLEOKO

https://www.youtube.com/watch?v=gy8jyGRUR-8 

 

Układy taneczne:

 

Perlice - Tiki Tiki Room

https://www.youtube.com/watch?v=UP-ctUE4DHo&list=PLyGbps1joVmDY2SVRoMc5u...

 

Gumi Miś:

https://www.youtube.com/watch?v=OkfzyMy47GI&list=PLyGbps1joVmDY2SVRoMc5u...

 

Wiersz:

" Wiosna"

Przyszła do nas pani wiosna,
cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnieęa i radosna,
wśród lecących ptaków.
Powróciły z nią bociany,

z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły,
misie i jeżyki.
W krzewach słychać śpiew skowronka,
słonko mocniej grzeje.
Na listeczku śpi biedronka,
wiatr leciutko wieje.
Witaj wiosno! Piekna pani.
Cieszy nas twój powrót.
Zieleń liści, świerszczy granie,
kwiatów pełen ogród." 

 

ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE (w załącznikach)

 

Propozycje dla 5-latków

 

Zabawy ruchowe

Zabawy chustką przy muzyce, ilustrowanie muzyki ruchem:

"Naśladujemy mieszkańców łąki"– zabawy ilustrowane ruchem. Dziecko otrzymuje zadanie zilustrowania ruchem wybranego mieszkańca łąki.

• Motyle – zabawa „Przemiana”: przy łagodnej muzyce dziecko pokazuje, jak gąsienica zmienia się w motyla: wykluwa z jaja, pełza, zwija w kłębek, przez chwilę leży nieruchomo jak w kokonie, delikatnie rozprostowuje skrzydła i ulatuje jak piękny motyl.

• Ślimaki – zabawa „Pełzanie”: dziecko pełza powoli po podłodze, na sygnał „chowają się” do muszli (zwijają w kłębek).

• Żabki – zabawa „Żabie skoki”: dziecko naśladując żabie skoki, przeskakuje przez małe krążki, linki i szarfy rozłożone na podłodze. Wydają dźwięki przypominające kumkanie i rechotanie.

Kwiaty – zabawa „Kwiaty rosną”: dzieci kucają ze schylonymi głowami, w obu dłoniach mają zwinięte chustki szyfonowe. Powoli podnosząc się do góry, rozchylają ręce na boki, w górę, i powoli otwierając dłonie, uwalniają chusteczki i pokazują rozwinięty kwiat.

 

Zabawy  plastyczne- sensoryczne

 

 "Rosnące farby"-  temat dowolny- wg pomysłów i kreatywności dzieci :)

Masy plastyczne; slime

 

Masażyki do zabawy z Rodzicami lub Rodzeństwem

 

Ćwiczenia grafomotoryczne - karty pracy w załącznikach